Pošalji prijatelju

Zabava

11. 10. 2011

Koncert Žan Mišel Žara

Beograd - Francuski muzičar Žan Mišel Žar, koji je za protekle tri i po decenije elektronsku muziku iz njenih eksperimentalnih korena doveo do mejnstrima, održao je večeras koncert pred oko 5.000 posetilaca u beogradskoj Areni.

Uz nemačke grupe "Kraftverk" i "Tandžerin Drim", Žar ima reputaciju istinskog pionira elektronske muzike, s tim što je, za razliku od nemačkih kolega, sve što je ikada radio gotovo uvek bilo epskih razmera. To je verovatno povezano sa genima – otac mu je slavni filmski kompozitor Moris Žar, dobitnik tri "Oskara" za muziku u spektaklima Dejvida Lina "Lorens od Arabije", "Doktor Živago" i "Putovanje u Indiju".

Mada nastupa u dvoranama koje mogu primiti više od 10.000 posetilaca, nastupe na aktuelnoj turneji Žan Mišel Žar opisuje kao "intimne", što je u skladu sa njegovim standardima. Žar je prvi zapadni muzičar koji je nastupio u komunističkoj Kini. Održao je pred milion ljudi koncert povodom posete njegovom rodnom gradu Lionu pape Jovana Pavla II. Bio je angažovan da kod Ajfelovog tornja obeleži 50. godišnjicu postojanja Ujedinjenih nacija.

Tri puta je Žar postavljao svetske rekorde u kategoriji "koncert na otvorenom sa najviše posetilaca". Aktuelni rekord je ostvario 1997. godine, kada je u Moskvi okupio 3,5 miliona ljudi na nastupu povodom osam i po vekova postojanja ruske prestonice. Žar je 1976. godine kompozicijom "Oxygene Part IV" i njenom zavodljivom futurističkom melodijom postavio jedan od temelja elektronske muzike i ostvario nesumnjiv uticaj na generacije muzičara.

Njegov album "Oxygene" je prodat u 12 miliona primeraka i najuspešniji je album nekog francuskog muzičara u istoriji. Album "Music For Supermarkets" je Žar odštampao u samo jednom primerku i prodao ga na humanitarnoj aukciji za 10.500 evra, čime je to postala najvrednija ploča na svetu.

Uz takve rekorde ide i status istaknutog pripadnika svetskog džet seta - bio je u braku sa filmskim zvezdama Šarlotom Rempling i An Parijo i u vezi sa Izabelom Ađani, a u julu je svirao na venčanju princa Alberta od Monaka. U Beogradu je šezdesettrogodišnji Žar potvrdio reputaciju vrhunskog zabavljača.

Tokom koncerta koji je trajao duže od dva sata, uz trojicu pratećih muzičara, ogroman ekran, sjajno osvetlenje i spektakularnu lasersku predstavu, Žar je gotovo bez prestanka trčao sa jednog na drugi kraj pozornice, skakao iza gomile kompjutera i sintisejzarea, svirao "lasersku harfu" i egzotični teremin, izgledajući na momente kao razigrani dečak, a već u sledećem trenutku kao raščupani ludi naučnik. Spektakularni laserski šou Žar opravdava rečima da "čovek koji na bini stoji iza laptop kompjutera ne izgleda naročito seksi, jer ljudi očekuju nešto više od koncerta".

Uprkos laserima, sjajnom osvetlenju i zvuku, Žar i njegova muzika su izgledali kao deo daleke prošlosti, podigavši publiku na noge tek sa "Oxygene Part IV", izvedenom na bis, ali energija i entuzijazam koji su zračili sa pozornice su vredni poštovanja.

Novinar Davor Pašalić

Nema komentara.